Helvètica

En aquesta entrada parlaré sobre el documental visualitzat a classe sobre la tipografia Helvètica, dirigida per Gary Hustwit en la commemoració del 50 aniversari de la Neue Haas Groteske (Helvètica).

 Imagen

En aquest film documental apareixen diferents personalitats del disseny gràfic, alguns incondicionals de l’Helvètica i d’altres ferms opositors.

Pel que fa a la meva opinió, aquesta és més propera a la d’aquells que la defensen. Considero que cal apreciar l’enorme valor que aquesta tipo conté, ja que la seva versatilitat ha arribat a posicionar-la qualsevol àmbit des de un rètol de clavegueram fins a la NASA passant per logos com el d’Skype o Nestlé.

Imagen

Ha estat present en nombroses campanyes publicitàries i és per això que molts dels seus opositors la consideren una tipo sense sentiments i tant massivament utilitzada que ha perdut qualsevol tipus de connotació.

Considero aquesta critica raonable, ja que l’Helvètica és purament comunicativa, serveix per expressar un missatge objectivament i sense implicacions sentimentals. Això és positiu pel que fa al grafisme de caràcter informatiu i global, però pel que fa a aquell que pretén provocar sentiments, de vegades es necessita una tipo que ajudi a transmetre connotacions emocionals, i per tal en necessita una tipo diferent i amb matisos. Aquest és el cas de Stefan Sagmeister, un artista poc convencional i trencador que fa servir diferents tipos segons les emocions que vol transmetre.

Imagen

Altres crítics de l’Helvètica utilitzen justificacions demagògiques, com Paula Scher, que durant un moment del film relaciona aquesta tipo amb la guerra, degut a la seva presencia en uns cartells. Considero aquest tipus d’arguments demagògics, ja que la finalitat original d’aquesta tipo mai havia estat la guerra, sinó el facilitar la comunicació.

Imagen

Per tant, tot i que em puc considerar més defensora de l’Helvètica que opositora, entenc alguns dels arguments en contra i considero que depenent de la finalitat de cada dissenyador aquesta podrà ser apropiada o no.

Per això, en els meus treballs utilitzaré l’Helvètica quan pretengui transmetre un missatge objectiu i quan no busqui expressar emocions amb la tipo. L’aparició de l’Helvètica va ser un avenç molt important dins del grafisme i tant els seus defensors com opositors haurien de valorar aquest fet i apreciar el que durant la historia aquesta tipo ha permès.

Recomano a aquells interessats en el món de la tipografia i del grafisme, que visualitzin aquest documental, ja que els ajudarà a contemplar les diverses visions existents referents a l’Helvètica i a conformar la seva pròpia opinió.

Imagen

http://www.helveticafilm.com/

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: